063
Είδος:
εικόνες
Προέλευση:
Μικρά Ασία
Αδελφότητα Μικρασιατών Χανίων «Ο Άγιος Πολύκαρπος»

Λειτούργηση εικόνων από Αδελφότητα Μικρασιατών Χανίων «Ο Άγιος Πολύκαρπος»

Το Σάββατο, 28 Μαΐου 2022, η Αδελφότητα Μικρασιατών Χανίων πραγματοποίησε μία από τις εκδηλώσεις της για την επέτειο των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή: τη λειτούργηση των εικόνων που είχαν φέρει μαζί τους οι πρόσφυγες πρόγονοί τους. 

Η επιλογή του ναού του Αγίου Νικολάου δεν ήταν τυχαία. Ο Άγιος Νικόλαος είναι ο κεντρικός ναός της Σπλάντζιας, της περιοχής στην καρδιά της πόλης που δέχτηκε μεγάλο αριθμό προσφύγων για μόνιμη εγκατάσταση, μιας και είχε πλήθος σπιτιών μουσουλμάνων που είχαν ήδη αποχωρήσει. Ο ίδιος ο ναός είναι προϊόν των πληθυσμιακών μετακινήσεων στην Κρήτη: ιδρύθηκε ως ναός καθολικός, αυτός του μοναστηριού των Δομηνικανών μοναχών που ζούσαν στα Χανιά κατά την ενετική περίοδο του νησιού. Μετά την κατάληψη της πόλης από τους Οθωμανούς, ο ναός μετατράπηκε στο κεντρικό τζαμί των Χανίων, το Χουγκιάρ Τζαμισί, και απέκτησε μιναρέ με δύο εξώστες που σώζεται σήμερα. Μετά την ανταλλαγή των πληθυσμών ο ναός έγινε ορθόδοξος χριστιανικός κι αφιερώθηκε στον Άγιο Νικόλαο. Κατά τη δεκαετία του 1950 προστέθηκε στη βορεινή πλευρά του καμπαναριό. Σήμερα αποτελεί μοναδικό ναϊκό μνημείο με συνύπαρξη καμπαναριού και μιναρέ.

Η μικρή πομπή το πρωί του Σαββάτου ξεκίνησε από την είσοδο της πλατείας της Σπλάντζιας. Μέλη της Αδελφότητας ήταν ντυμένοι και ντυμένες με παραδοσιακές φορεσιές της Μικράς Ασίας και συνοδεύονταν από ανάλογα ντυμένους εκπροσώπους άλλων συλλόγων: του Συλλόγου Μακεδόνων-Θρακιωτών νομού Χανίων «Ο Μέγας Αλέξανδρος», του Συλλόγου Ποντίων Χανίων «Η Ρωμανία», του Παραδοσιακού Συλλόγου Χανίων «Βιγλάτορες», του Μουσικοχορευτικού Συλλόγου Χανίων «Αροδαμός». Στην απέναντι γωνία τους καλωσόρισε η Φιλαρμονική του Δήμου Χανίων. Οι απόγονοι των Μικρασιατών προσφύγων, με τις εικόνες- κειμήλια ανά χείρας, μπήκαν στον ναό του Αγίου Νικολάου, όπου έγινε μικρή λειτουργία.

Για την τελετή αυτή μεταφέρθηκαν στον ναό περίπου 30 εικόνες. Άλλες βρίσκονται σε καλύτερη κατάσταση κι άλλες είναι πιο εύθραυστες, μερικές απεικονίζουν πιο σπάνιους αγίους από άλλες, για κάποιες η ιστορία τους είναι γνωστή, για άλλες όχι.